تولید محتوا- آقای نیما

پودمان چهارم - متغیر ها در سی شارپ

 

در برنامه زیر متغیری به نام message را  تعریف کردیم : 

 
namespace CSharpTutorials
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
 
string message = "Hello World!!";
}
Console.WriteLine(message);

}

}

خروجی نمونه مثال بالا به شکل زیر است :

Hello World!!

 

یک متغیر در زبان سی شارپ مکانی است که با یک نام دلخواه مشخص شده و میتواند یک داده نوع خاص را در خود نگه دارد. در مثال بالا message نام متغیری است که یک مقدار رشته ای ("!!Hello World") را در خود ذخیره کرده است. محتوای یک متغیر در زبان سی شارپ قابل تغییر است و میتوانید هر زمانی که میخواهید  مقدار آن را تغییر دهید.

در سی شارپ در هنگام تعریف یک متغیر ، نوع آن (داده نوع) نیز مشخص میشود. در زیر قاعده ی نوشتاری تعریف و مقدار دهی یک متغیر آمده است :

 
<نام متغیر> <نوع متغیر>;
 
<مقدار> =<نام متغیر <نوع متغییر> ;
 

یک متغیر میتواند تعریف شده و بعدا مقداردهی شود و یا در همان زمان تعریف مقدار دهی شود. در نمونه مثال زیر متغیری رشته ای به نام message بدون اینکه مقداردهی شود تعریف شده است. در عبارت دوم این مثال مقداری به این متغیر انتساب داده شده است.

 
string message;
 
message = "Hello World!!";

در نمونه مثال زیر تعریف و مقدار دهی یک متغیر در یک خط و همزمان انجام شده است :

string message = "Hello World!!";


چندین متغیر از یک نوع را میتوان در یک خط تعریف و مقدار دهی کرد. همانطوری که در نمونه مثال زیر نشان داده شده است در این صورت متغیر ها به وسیله ی علامت ویرگول (,) از هم جدا میشوند :

 
int i, j, k, l = 0;
int amount, num;

در هنگام تعریف چندین متغیر هم نوع میتوان برای خوانایی بیشتر آنها را در چندین خط قرار داد. حتی اگر بین خطوط فاصله ی زیادی هم قرار داشته باشد ، کامپایلر تا زمان رسیدن به علامت سمی کالن (;) آنها را یک عبارت در نظر میگیرد :

 
int i, j,
k,
l = 0;

مقدار یک متغیر میتواند به متغیر دیگری که از همان نوع است انتساب داده شود. با این حال قبل از انتساب باید مقداری در متغیر اول وجود داشته باشد :

 
using System;
 
public class Program
{
{
public static void Main()
int j = i;
int i = 100;
}

Console.WriteLine(j);

}

خروجی کد زیر به شکل زیر است :

100

 

در نمونه مثال زیر یک متغیر رشته ای به یک متغیر از نوع اعداد صحیح انتساب داده شده است به همین دلیل این کد باعث ایجاد خطا در زمان کامپایل شده و اجرا نمیشود :

 
string message = "Hello World!!";
int i = message; 

قبل از اینکه از یک متغیر استفاده کنید باید آن را مقدار دهی کنید در غیر این صورت در زمان کامپایل با خطا رو به رو میشوید. در نمونه مثال زیر ما متغیری به نام i را بدون اینکه مقداردهی کنیم تعریف کرده ایم. اگر سعی کنیم مقدار این متغیر را در خروجی مشاهده کنیم ، با خطای زمان کامپایل رو به رو میشویم :

 
int i;
int j = i;
Console.WriteLine(j);

 

به یاد داشته باشید که :

  • یک متغیر نامی است که مقداری در آن قرار میگیرد.
  • یک متغیر یک مقدار با یک داده نوع مشخص را میپذیرد برای مثال float ، int ، string و ...
  • یک متغیر میتواند تعریف شده و بعدا مقدار دهی شود و یا در زمان تعریف مقدار دهی شود.
  • مقدار یک متغیر در هر جای برنامه میتواند تغییر کند.
  • چندین متغیر را میتوان با استفاده از علامت (,) در یک خط تعریف کرد.
  • انتهای تمام دستورات در یک خط از علامت (;) استفاده میکنیم.
  • یک متغیر قبل از اینکه در برنامه استفاده شود باید مقدار دهی شود در غیر صورت برنامه با خطای کامپایل مواجه میشود.

 

هنرجویان عزیز : در جلسه بعدی تدریس مبحث نوع داده که مرتبط با متغییر ها می باشد را حتما مطالعه نمایید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش